Підготовка до ЗНО. Секрети успішної підготовки: поради фахівця.
Ми продовжуємо говорити про те, як повинна проходити підготовка до ЗНО. В попредній статті \”Підготовка до ЗНО: поради фахівця. Як правильно готуватись до зовнішнього тестування\” ми розглянули загальні питання, які стосуються підготовки до ЗНО. Сьогодні ми поговоримо на більш конкретні теми, які безпосередньо стосуються самого процесу підготовки. Про всі тонкощі підготовки до ЗНО розповіла Олена Сухих, директор Центру інтенсивної підготовки \”Clever-ЗНО\”.
– Коли повинна розпочинатись підготовка до зовнішнього незалежного тестування?
– Ідеально почати займатися, напевно, з 10 класу. Дворічна підготовка – це, дійсно, самий оптимальний варіант. Ми пропонуємо одинадцятикласникам 8-місячну і 4-місячну підготовку до ЗНО. Різниця між повним, 8-місячним, і 4-місячним курсами велика, тому що обсяг програми залишається незмінним, а часу – менше. Тому якщо за 8 місяців можна глибоко, всебічно вивчити всі питання, теми, розглянути їх грунтовно, то 4-місячні курси носять більш консультативний характер. Діти отримують консультації та відповіді на найбільш важливі та складні питання.
– Чим потрібно керуватися, вибираючи предмети для здачі ЗНО?
– Батьки часто телефонують, запитують, які предмети потрібно вибирати, але це питання, звичайно, не до репетиторів і вчителів, його треба адресувати приймальним комісіям вишів. Українська мова та література – обов\’язковий предмет, сертифікат потрібно буде надати в обов\’язковому порядку в будь-який вуз на будь-яку спеціальність. Другий предмет – профільний, цим профільним предметом, залежно від спеціальності, найчастіше є математика, біологія або історія. Який предмет здавати для отримання третього сертифіката, повинен назвати вуз, а іноді один з двох може вибрати і сам учень. Наприклад, в медичному університеті третім предметом може бути або фізика, або хімія. На наших курсах є такий досвід: учні брали для підготовки 4 предмета: українську мову та літературу, біологію, фізику та хімію. І якщо сертифікати з української та біології вони повинні надати обов\’язково, то у випадку з хімією і фізикою вони віддали перевагу тому предмета, з якого набрали бали вище.
– А скільки предметів можна вибрати?
– Всього можна здавати ЗНО з чотирьох предметів, хоча надати до вузу потрібно сертифікати з трьох. Багато готуються з чотирьох предметів, тому що, по-перше, не впевнені, який саме сертифікат їм буде потрібен (деякі абітурієнти до останнього визначаються зі спеціальністю), по-друге, через перерахованих вище взаємозамінних предметів.
– Що є запорукою успішної здачі ЗНО?
– Наш досвід показує, що успішно складає той, хто готується систематично і відповідально, можна сказати, самовіддано. Ось цей критерій успіху на першому місці. Це означає, що не стільки базові знання, з якими учні починають підготовку, скільки саме система і дійсно відповідальний і свідомий підхід визначають успіх на ЗНО. У нас є чудові приклади: у під час ЗНО 2009 хлопчик з гуманітарного класу звичайної школи, де в 11 класі на вивчення математики відводиться всього 2 години, з цього предмету отримав 200 балів – максимум, тому що у нього до моменту здачі ЗНО не залишилося жодного нез\’ясованого питання . Весь рік він готувався в системі і головне самовіддано. І таких прикладів багато.
– Як повинна проходити підготовка до ЗНО?
– Дуже важливо розуміти, що ЗНО – це не просто іспит, тому підготовка до нього теж повинна бути спеціальною. Старі, традиційні методи підготовки до вступних іспитів не підходять.
Що становить основу підготовки до ЗНО? Формування вміння проходити екзаменаційні випробування в тестовому режимі. Крім того, потрібно повторювати, систематизувати теорію і головне – напрацьовувати інтуїцію. Адже інтуїція – це робота нашої підсвідомості. Наш мозок як комп\’ютер, він не може абсолютно всі напрацьовані «файли» тримати на «робочому столі». Інтуїція повинна спрацювати в потрібний момент під час роботи з тестами на ЗНО. Коли ти мобілізований, у тебе автоматично повинен з\’явитися на «робочому столі» той файл, який зберігався десь в підсвідомості.
– Краще віддати перевагу індивідуальній чи груповій підготовці до зовнішнього тестування?
– Дітям потрібно досить багато часу витратити на те, щоб звикнути до тестової формі. Ми вважаємо, що краще готуватися в групах. Коли підготовка до ЗНО проходить з репетитором, дуже багато важливих психологічних моментів відходить на другий план. Як правило, викладач йде на поводу темпу роботи дитини, його психологічних особливостей. Але коли учень приходить на ЗНО, там ніхто не враховує, в якому темпі, за яких умов він зазвичай працював. Коли підготовка до ЗНО проходить в групі, в учня є можливість «репетирувати» проходження ЗНО серед друзів-конкурентів, таким чином адаптуватися до умов майбутнього випробування. Вони як би ведуть «гонку за лідером». Ми працюємо в режимі підготовки спортсменів. Спочатку всім важко, бо треба увійти в цей режим; обсяг інформації, велике навантаження – до всього потрібно адаптуватися.
Благо, у дітей цього віку енерговіддача більше, ніж у нас, у дорослих. При підготовці до ЗНО цю енерговіддачу і потрібно направити в правильне русло.
– Чи можете Ви прерахувати другорядні, але проте дуже важливі моменти підготовки до ЗНО?
– У самій підготовці повинні бути система і ритм – це обов\’язково. Звичайно, взимку, коли зменшується світловий день і відчувається дефіцит сонця, дітям важко. Подолати сезонну депресію і зниження працездатності повинні допомогти саме система і заданий ритм роботи. Наш досвід показує, що це – важливі складові підготовки до тестування на протязі року. Навесні завдання викладача – вивести учнів, втомлених вже за півроку навчання, на такий рівень, коли включається «автопілот». Дійсно, до весни вони вже набирають темп, робота з тестами стає для них звичною справою, і ми стежимо, щоб до ЗНО вони були на піку своєї підготовки.
Я знаю, що є курси підготовки до ЗНО, на яких заняття тривають тільки до квітня або до травня, але методично, фізіологічно і психологічно це неправильно, тому що діти за квітень-травень просто виходять з матеріалу, «випадають» з ритму. Підготовка до ЗНО повинна бути без ривків, без напруги, обов\’язково в комфортних умовах, в психологічно спокійних умовах аж до початку ЗНО.
– Які проблеми можуть виникнути у дітей в процесі підготовки до ЗНО?
– Всі учні різні. Для багатьох стає головною проблемою те, що за 11 років шкільного життя вони не навчилися вчитися, працювати. А хто дійсно навчився вчитися – і працювати систематично, дуже швидко входить в цей ритм, режим, все у нього виходить, і він дуже добре здає ЗНО. Раджу батькам звернути на це увагу і ще раз повторю: мабуть, головне, чого має ваша дитина навчитися в школі – це вчитися, самоорганізовуватися в навчальному праці.
– Розкажіть, будь ласка, як вибрати репетитора, який буде готувати дитину до ЗНО.
– Не всякий шкільний вчитель може підготувати до ЗНО. Програма ЗНО базується на шкільній програмі, але є і свої особливості. Тому вибирайте репетитора з досвідом підготовки до ЗНО та хорошими результатами ЗНО його випускників. Деякі батьки мислять по-старому, вважаючи, що вузівські викладачі – ось вони-то підготують! Насправді це не так. Як правило, викладачі ВНЗ не знають ні шкільної програми, ні програми ЗНО. У будь-якому випадку репетитор зобов\’язаний добре знати програму ЗНО, володіти методикою підготовки, яка враховує все: і теоретичний матеріал, і відпрацювання вміння написання тестів, і психологію підготовки до здачі ЗНО.
Останні коментарі